September 23, 2024
|Bacaan 5 minit
Perniagaan global yang berjaya mengiktiraf Jepun sebagai pasaran utama di rantau Asia Pasifik (APAC). Kemasukan atau pengembangan ke Jepun memerlukan mempertimbangkan pelbagai faktor, termasuk saiz pasaran, pelaburan syarikat Jepun dalam teknologi dan budaya perniagaan Jepun.
Ekonomi Jepun adalah luar biasa, dan banyak perniagaan tidak sabar-sabar untuk berkembang di Jepun. Menurut Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (JETRO), Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke Jepun pada 2020 (aliran bersih) hampir 7.1 trilion yen, meningkat 61.8 peratus berbanding tahun sebelumnya. Jumlah paling ketara sejak 2014, data setanding tersedia, jauh melebihi jumlah 4.5 trilion yen pada 2016.
Japan’s Foreign Direct Investment (FDI) statistics showing significant growth in 2020
Menurut tinjauan FDI terbaharu Bloomberg, kelebihan Jepun dalam dasar mesra perniagaan, bakat yang kukuh dan produktiviti tinggi—terutamanya dalam teknologi dan pembuatan termaju—akan memacu aliran FDI masuk dalam tempoh tiga tahun akan datang. Tambahan pula, pelaburan terkurang syarikat Jepun yang berterusan dalam IT telah mengakibatkan kekurangan buruh IT yang terkenal di Jepun; transformasi digital masih jauh. Akibatnya, terdapat peluang untuk syarikat teknologi B2B global kerana peralihan Jepun kepada digital masih berterusan, membayangkan lebih sedikit pesaing tempatan.
Teknologi digital menjangkakan untuk lebih maju pada masa hadapan. Pandemik baru-baru ini telah menyebabkan syarikat Jepun beralih kepada model bercampur atau jauh sepenuhnya. Oleh itu, produk, perkhidmatan dan pengiklanan IT dan teknologi digital mendapat permintaan yang tinggi. Perbelanjaan media Jepun untuk pengiklanan Internet meningkat 5.9 peratus setiap tahun kepada 2.2 trilion yen pada 2020, menurut Perbelanjaan Pengiklanan Dentsu di Jepun.
Kadar mata wang antara dolar AS dan yen Jepun pada paras terendah 20 tahun 135 yen setiap USD, berbanding 110 yen tahun lepas, juga harus diambil kira dalam persamaan. Pada masa ini, pelaburan dalam pemasaran, media atau pengiklanan adalah sekitar 20 peratus lebih murah pada 2022, menjadikan pengembangan perniagaan menguntungkan di Jepun.
Tidak hairanlah Jepun adalah pasaran yang diingini untuk pengembangan perniagaan. Menurut Bank Dunia, KDNK Pariti Kuasa Beli (PPP) Jepun ialah $5.33 trilion pada 2020. Dengan salah satu pendapatan per kapita tertinggi di dunia, ekonomi Jepun adalah luar biasa. Tambahan pula, Bursa Saham Tokyo ialah bursa saham kelima terbesar di dunia, kedua terbesar di Asia, dan telah berkembang menjadi salah satu pusat kewangan terkemuka di dunia. Negara ini stabil dari segi politik dan salah satu yang paling selamat untuk dikunjungi di dunia berkaitan perniagaan. Orang yang berpendidikan tinggi, kecanggihan ekonomi dan dasar pro-perniagaan membantu ekonomi Jepun yang kukuh.
Jepun, sebuah negara kepulauan yang dikenali sebagai The Land of the Rising Sun, telah mencipta budaya tersendiri berbanding dengan negara jirannya di rantau APAC. Orang Jepun lebih suka berkomunikasi dalam bahasa ibunda mereka setiap hari, termasuk dalam konteks perniagaan. Bahasa Jepun ialah bahasa yang berbeza dan kompleks dan menggunakan tiga sistem tulisan bebas, Hiragana, Katakana, dan Kanji, masing-masing dengan abjadnya sendiri.
Syarikat multinasional yang berjaya akan mencapai hasil perniagaan yang diingini apabila berkembang ke Jepun dengan menyetempatkan setiap titik sentuhan pengalaman pelanggan mereka. Penyetempatan yang lemah menunjukkan kekurangan kesungguhan tentang pasaran Jepun, dan pertimbangan pasaran tempatan yang tidak mencukupi merupakan risiko perniagaan dan reputasi yang penting, yang membawa kepada kehilangan peluang, ketidakpercayaan, salah faham dan reputasi perniagaan yang rosak.
Terdapat beberapa pertimbangan sebelum mengembangkan perniagaan anda di Jepun. Perbezaan budaya, halangan bahasa dan protokol perniagaan mungkin berbeza daripada yang dialami oleh syarikat asing. Hasilnya, kami percaya mempunyai rakan kongsi tempatan di Jepun akan membantu membina strategi komprehensif sambil menjimatkan wang dan masa.
KKBC mempunyai latar belakang yang luas dalam membantu syarikat B2B dalam menyampaikan hasil kos efektif pada kelajuan perniagaan global di Jepun. Kami percaya bergantung pada agensi pemasaran yang memfokuskan Jepun untuk membantu dalam memilih strategi dan saluran pengiklanan digital yang sesuai adalah penting untuk kejayaan pengembangan perniagaan anda.
No tags available for this post.
Please enter your email address so we can send you a one-time pass code and verify if you are an existing subscriber.