September 23, 2024
|Bacaan 5 minit
Pandemik global telah mengubah landskap rumah dan tempat kerja di mana-mana. Ekonomi telah menjunam, gaya hidup telah berubah, dan tabiat kerja telah diubah agar sesuai dengan perjuangan global melawan penyakit coronavirus. Di Jepun, kerajaan telah melaksanakan langkah drastik untuk membendung wabak itu, termasuk melaksanakan dasar penjarakan sosial, mewajibkan penggunaan topeng muka di tempat awam, dan juga menangguhkan perhimpunan besar-besaran, termasuk Sukan Olimpik Musim Panas 2020 di Tokyo.
Teleworking dilihat sebagai salah satu cara paling berkesan untuk melawan virus, kerana ia menyekat pergerakan orang dan dengan itu menghalang penyebaran virus di kalangan orang dalam transit atau di ruang awam. Dalam persediaan ini, Internet memudahkan produktiviti: pekerja maklumat bekerjasama, bertemu dan melakukan kerja melalui perisian, termasuk apl persidangan video seperti Zoom dan Google Meet, serta alatan komunikasi perniagaan seperti Slack, Microsoft Teams, ChatWork dan – sudah tentu – e-mel. Persidangan video menggantikan mesyuarat bilik lembaga secara peribadi, dan pekerja menggunakan perisian dalam talian – disambungkan dari jauh melalui Internet atau awan – sebagai ganti desktop tradisional. Telework telah terbukti sebagai alternatif yang berdaya maju kepada pejabat tradisional – tindak balas yang disengajakan kepada “normal baharu”.
Salah satu anjakan terbesar yang telah menjejaskan budaya telekerja di Jepun ialah pembatalan perhimpunan besar-besaran. Walaupun penyebab yang paling jelas di sini ialah acara sukan, ini juga bermakna fungsi berkaitan perniagaan telah dibatalkan atau ditangguhkan. Ini termasuk mesyuarat, makan tengah hari, konvensyen dan seminar – semua bahagian penting dalam budaya pejabat tradisional di mana orang ramai boleh mencipta rangkaian, membincangkan idea dan mempelajari kemahiran baharu.
Oleh itu, tidak menghairankan bahawa permintaan untuk acara maya di Jepun berada pada tahap tertinggi yang pernah ada. Persidangan web sahaja mengalami peningkatan dalam minat dan permintaan, kerana keperluan untuk berkomunikasi dan terus berhubung secara maya. Penggunaan kandungan digital, sebaliknya, terus meningkat apabila rakyat Jepun terus menghabiskan lebih banyak masa di rumah. Sesetengah penganalisis telah mencipta anjakan seismik ini sebagai “Kesan Godzilla”, selepas reptilia raksasa fiksyen yang telah melekat pada budaya Jepun.
Laporan Jun daripada firma analisis data Nielsen mendapati bahawa pada Mac 2020, orang Jepun menghabiskan 78% lebih banyak masa membaca berita dalam talian berbanding bulan yang sama tahun lepas. 20% daripada pasaran Jepun juga menghabiskan lebih banyak masa menonton video dalam talian atau penstriman berbanding dahulu. Menjawab permintaan yang meningkat untuk kandungan digital, firma telah beralih kepada saluran maya sebagai peruntukan utama untuk kempen pengiklanan dan penglibatan. Syarikat-syarikat ini hanya mengiklankan di mana pasaran sasaran mereka boleh melihat mereka: dalam talian. Ringkasnya: pasaran Jepun mengalami peralihan seismik kepada ruang digital, dan syarikat sedang berusaha untuk menemui mereka di sana. Webinar Jepun adalah jawapan penting kepada aliran menaik ini.
Salah satu cara firma melibatkan diri dengan penonton mereka pada masa ini ialah melalui webinar. Dengan kebangkitan internet dan pemangkinan Pandemik COVID-19, webinar kini telah menjadi arus perdana di Jepun. Ini telah membuka peluang dan ruang baharu bagi syarikat global untuk melibatkan diri dengan penonton Jepun mereka melalui saluran digital baharu. Ia juga merupakan cara yang penting bagi syarikat untuk menjalankan kempen untuk penjanaan utama Jepun.
Hari ini, webinar telah menjadi kebiasaan baharu. Seminar secara peribadi telah memberi laluan kepada webinar maya. Laporan 2020 oleh platform sidang video ClickMeeting telah mengesan peningkatan sebanyak 500% dari segi jumlah bilangan webinar yang dihoskan pada platform mereka, dengan hampir 3,000,000 hadirin. Data seperti ini menyerlahkan keperluan untuk jenama berfikir di luar kotak dan melangkaui struktur seminar tradisional. Pemasar kini berebut untuk mengenal pasti laluan baharu untuk memasarkan kepada khalayak mereka memandangkan krisis semasa. Webinar Jepun memastikan anda boleh memberikan nilai kepada bakal pelanggan anda. Jenama boleh dengan mudah merangkumi topik khusus dan mengedarkan webinar mereka melalui platform di mana pasaran sasaran mereka berada. Sebagai contoh: penyedia penyelesaian teknologi boleh menganjurkan webinar mengenai keselamatan siber dan langkah anti-penipuan (secara kebetulan juga semakin meningkat semasa krisis semasa), untuk menyasarkan perniagaan yang mencari penyelesaian tersebut untuk melindungi data syarikat yang sensitif.
Webinar Jepun juga menyediakan bonus tambahan untuk jenama: anda boleh menjadi pihak berkuasa dalam niche anda, portal sumber untuk khalayak yang berminat. Jika anda menghasilkan kandungan visual berkualiti tinggi yang boleh memberi kesan positif kepada khalayak anda – melalui, katakan, meningkatkan jualan mereka atau memberikan maklumat mendalam tentang topik yang sangat khusus – mudah bagi jenama anda untuk mewujudkan hubungan yang baik dengan khalayak sasaran anda. Sifat interaktif webinar Jepun juga memberi anda peluang untuk menjawab soalan daripada peserta dengan lancar, yang seterusnya akan melihat anda sebagai tokoh yang berkuasa dalam topik tertentu. Dan apabila mereka memikirkan beberapa produk atau kategori penyelesaian khusus yang anda sediakan, mereka akan pergi terus ke syarikat anda.
Di Jepun, webinar menjadi semakin popular. Jenama Jepun mula melaksanakan webinar, secara aktif menyingkirkan yang lama, dan membentuk landskap digital baharu yang lebih kondusif untuk pembelajaran dan penglibatan dalam talian. Kegilaan webinar Jepun yang baharu dengan pantas menggantikan format seminar tradisional Jepun yang merupakan sumber utama petunjuk tetap, biasanya dijalankan sebulan sekali. Dan bukan sahaja komuniti perniagaan yang lebih cenderung kepada webinar Jepun. Sekolah, universiti dan institusi pendidikan lain juga telah beralih kepada keutamaan ke arah acara dalam talian. Guru telah dipaksa untuk bergelut dengan pendidikan dalam talian, manakala persidangan, bengkel dan kongres akademik telah menjadi acara dalam talian.
Webinar Jepun amat berguna untuk pasaran sasaran kerana ia mengabaikan kekangan geografi, dan boleh dilaksanakan dari mana-mana sahaja, merapatkan jurang fizikal yang telah menghalang struktur seminar tradisional. Ia membolehkan jenama dan pemasar menjangkau dan melibatkan khalayak yang ramai dan tersebar dari semasa ke semasa. Disebabkan sifat webinar – dihoskan dalam talian, di awan – ia boleh diakses oleh sesiapa sahaja yang berminat dengan topik anda. Di Jepun, sebagai contoh, syarikat teknologi hipotesis kami mungkin telah menganjurkan seminar secara peribadi di bilik mesyuarat peribadi di tengah-tengah Tokyo kepada 30 orang penonton sebelum wabak itu. Walau bagaimanapun, webinar akan membolehkan mereka menjangkau bukan sahaja pusat perniagaan utama seperti Tokyo, Osaka atau Fukuoka – ia boleh melibatkan pemula teknologi di seluruh Jepun, melibatkan kawasan terpencil yang juga memerlukan penyelesaian keselamatan siber. Selain itu, webinar itu akan mengeluarkan jenama daripada kekangan fizikal tempat. Sama ada 30 orang atau 300 atau 3,000, bilangan peserta webinar hampir tidak terhad. Webinar Jepun jenis ini akan memastikan bahawa jenama yang menyasarkan pasaran akan memaksimumkan capaian dan penglibatan.
Webinar juga menjimatkan kos. Walaupun mereka mungkin mengambil sedikit pelaburan dalam masa dan sumber, ia masih kos efektif berbanding dengan pengiklanan langsung atau kempen bayar setiap klik. Banyak alat yang diperlukan untuk menjadi tuan rumah webinar adalah percuma, sumber terbuka, atau murah dan mudah didapati. Alat Perisian Penyiaran Terbuka (OBS), sebagai contoh, ialah perisian penstriman desktop percuma di mana anda boleh membuat webinar selepas beberapa konfigurasi. Perisian seperti ini, bersama-sama dengan pasukan pengurusan dan sokongan yang berdedikasi, akan memastikan webinar yang berjaya. Walaupun webinar Jepun disebut-sebut sebagai pengganti murah dan mudah untuk seminar, penonton Jepun mengalami nilai pengeluaran yang lebih tinggi daripada webinar.
featuring tools like Open Broadcasting Software
Dari segi budaya, webinar Jepun adalah perubahan besar dalam cara masyarakat Jepun bertindak balas terhadap video langsung. Sebelum ini, bunyi isi rumah tidak boleh diterima sama sekali. Kanak-kanak, haiwan, bunyi bising dan masalah teknikal adalah tidak wajar untuk sebarang pembentangan langsung. Hari ini, bagaimanapun, ia telah menjadi semakin diterima, menandakan penonton yang lebih “memaafkan” yang bersimpati kepada penyampai yang terjejas oleh krisis semasa.
Pemain utama dalam “tsunami” ke arah webinar Jepun ini ialah media arus perdana Jepun, terutamanya televisyen. Menjawab masa, rancangan televisyen Jepun juga telah mempamerkan wawancara dengan tetamu mereka di rumah atau di ruang peribadi mereka. Sebelum ini ini akan dianggap tidak profesional. Tetapi peralihan ke arah webinar Jepun telah menormalkan trend ini dan telah membolehkan suasana yang lebih santai ke arah webinar.
Satu lagi pemain utama dalam kebangkitan webinar Jepun ialah perisian persidangan video Zoom. Sebagai platform pilihan untuk webinar, Zoom hampir meledak semalaman dari segi minat. Sepanjang tahun, volum carian untuk “Zum” telah meningkat 32 kali ganda berbanding tempoh masa yang sama pada tahun sebelumnya. Sebelum langkah kuarantin dilaksanakan, hits carian untuk “Zum” berjumlah kira-kira 100-200k sebulan. Pada April 2020, bagaimanapun, terdapat sejumlah 8.1 juta hits, stabil pada bulan Julai pada 2.9 juta carian. Buku tentang Zoom juga kini bersepah di rak hampir mana-mana kedai buku utama di Jepun, memenuhi keperluan untuk tutorial, panduan dan rujukan Zoom untuk memaksimumkan kemahiran mereka dalam platform. Angka dan anekdot ini hanya menunjukkan webinar Jepun menjadi kebiasaan pada masa hadapan, mengukuhkan dirinya sebagai saluran penting untuk pasaran Jepun untuk terus berhubung dengan jenama, mempelajari lebih lanjut melalui Internet dan melibatkan diri dengan syarikat melalui interaksi yang bermakna.
Webinar di sini untuk kekal, dan pasaran Jepun adalah tanah yang subur untuk jenama yang bersedia untuk melabur dalam platform pemasaran (agak) baharu ini. Webinar Jepun adalah kos efektif, tidak terhad kepada sempadan geografi, dan memaksimumkan penglibatan dengan khalayak. Webinar Jepun, juga, pada masa ini merupakan satu-satunya cara di mana pengguna boleh memperoleh pengetahuan yang berharga, di samping menyediakan jenama jalan untuk mengumpul cerapan berharga tentang minat pengguna dan berinteraksi dengan penonton mereka secara peribadi. Ia boleh dijangka dengan munasabah bahawa webinar Jepun akan menjadi kebiasaan walaupun selepas wabak itu.
No tags available for this post.
Please enter your email address so we can send you a one-time pass code and verify if you are an existing subscriber.